Inzet van coaching in het onderwijs

Je kent haar: Anne, leerkracht, 37 jaar met twee jonge kinderen. Bij jou heet ze misschien geen Anne, maar je kent haar wel. Anne is zo’n kei van een leerkracht, een collega waar iedereen dol op is en waarvan je er het liefst 10 in je team wilt. Ze is een echte aanpakker, creatief, behulpzaam en ze houdt van uitdagingen. Inhoudelijk is ze een sterke leerkracht, ze is voortrekker van een belangrijke ontwikkelgroep in school en daar volgt ze regelmatig scholing voor die ze intern weer fantastisch deelt. Collega’s trekken zich aan haar op. Ze is ook altijd bereid bij te springen en zegt niet vaak nee. Een collega waar ik dol op ben en die ik zelfs soms een beetje benijd om haar organisatietalent. Hoe doet ze het toch allemaal?

Maar Anne worstelt af en toe ook met de balans werk en privé ontdekte ik.

Ik kan me herinneren hoe ik met haar in gesprek was over haar groep en ik het niet kon nalaten om toch even te vragen hoe ze toch al die ballen in de lucht hield. En ik hoor haar nog zeggen met zo’n quasi diepe zucht en wegdraaiende ogen: “Ja dat vraag ik me ook wel eens af”. Gevolgd door: “Ik heb het niet van een vreemde hoor”. “Niet zeuren, even doorpakken zei mijn vader altijd”. Ze lacht erbij maar op een of andere manier voelde haar lach niet helemaal oprecht. De uitspraak van haar vader triggerde ook even iets mij van thuis, mijn moeder die me altijd goedbedoeld meegaf: “Steef, denk om wat anderen van je vinden”.

Ik keek Anne aan en had het gevoel dat er ruimte nodig was voor de Anne achter de leerkracht. Ik opperde de optie van een coach. Eerst keek ze me even aan vragend met opgetrokken wenkbrauwen en ze sputterde: “Hoezo, heb ik dat nodig?” “Doe ik mijn werk soms niet goed?” Gevolgd door excuses als: geen tijd en anderen die haar hulp nodig hadden. Maar aan het einde van die week liet ze me weten dat ze had nagedacht over ons gesprek. Ze was nieuwsgierig naar wat coaching voor haar kon betekenen.

Het bevrijdende effect van inzicht in overtuigingen

Een maand of 3 met coaching later vallen me mooie dingen op: Hoe Anne meer ontspannen lijkt. Ze blijft wat langer zitten bij de lunch en ze verrast ons als ze tijdens een teamvergadering duidelijk en beslist nee zegt tegen een hulpvraag van een collega en vervolgens ook nog een verzoek indient om aan een andere werkgroep te mogen deelnemen. Ze kijkt me hierna even aan en ik steek met een trots gevoel mijn duim op, hoe gaaf is dit dacht ik.

Ik merk dat haar nieuwe gedrag ook opvalt bij collega’s en dat het anderen aanzet tot nadenken over zichzelf. Zelf krijg ik ook te maken met de verandering in Anne als ze me laat weten dat ze volgend jaar een dag minder wil gaan werken en een andere groep wil. Ik moest even in mezelf lachen om de uitwerking van mijn ‘idee’.

Anne liet me na het hele traject weten dat het een bevrijding was om erachter te komen dat ze zich soms liet leiden door wat ze als kind vroeger aan de eettafel hoorde van haar ouders. Hierdoor en door andere inzichten lukte het haar met kleine stapjes om meer ruimte te maken voor zichzelf. Ze ervaart nu veel meer plezier in haar werk omdat ze keuzes maakt die beter bij haar passen.

Aanbod

In september 2021 bied ik als coach iemand uit het onderwijs een gratis inzichtgesprek aan van 1,5 uur.

Wil je hier voor jezelf, als of voor iemand uit je team gebruik van maken? Stuur me dan een berichtje waarom je dit aanvraagt en ik laat je zo snel mogelijk weten of jij of degene voor wie je dit aanvraagt een gratis gesprek krijgt.